Underbar och älskad av alla…?

Hur många är vi inte som fastnar i tankegångar av att vilja bli omtyckta?

En del vill bli älskade som människor av alla och tar det personligt när det inte är så.

En del vill bli älskade för deras kunskap och kompetens.

En del vill ha båda delarna.

Vi vill sällan vara “fel” och blandar ofta ihop det med det vi gör.

Vi blandar också ihop det med att det vi tänker gäller för alla.

Att gå emot det kostar.

Det ser vi ofta i organisationer.

Förändringsledning är oerhört svårt och har ett pris. Priset av att inte fatta rätt beslut, att andra inte tycker man är en bra chef, att man får mycket emot sig och inte vet hur man ska reda ut det.

Priset å andra sidan att inte leda förändringar är oftast väldigt mycket mycket sämre.

Vi har olika toleransnivå för hur mycket förändring vi orkar med att leda. Hur mycket motstånd som vår inre kärna klarar av att hantera. Vi har olika spänst helt enkelt och vi är olika tränade.

Men det är träningsbara förmågor. Men för att träna det måste vi utsätta oss för träningsmöjligheter och det sker i förändring.

Att leda förändring kräver ett tydligt önskat resultat. En ödmjukhet för att det kommer att bli fel på vägen. En strategi för att hantera feedbacken som kommer och ett nyfiket mindset på att det finns lärande i hela processen.

Men en sak missar man ofta och det är involvera medarbetarna. Tidigt. Gör man det så får man hantera motståndet i mindre portioner och tränas tidigt. Väntar man för länge, så kanske medarbetarna har input som du hade behövt innan för att för att göra en ännu bättre förändring.

Förändringsledning är inte lätt. Det kräver mod och det kan man tyvärr inte köpa på burk.

Vi gillar dock inte uttrycket “Jag är inte här för att bli älskad av alla”. Vi tror att förändringsledning handlar om att “göra så bra som möjligt för så många som möjligt”. Det mindsetet kan vara hjälpande när man jobbar i förändringsledning.

Vi vill denna gång rekommendera filmen “Underbar och älskad av alla”. Oavsett vad du gillar för typ av film, skådespelare, djupa eller ytliga filmer och stories så vill vi bjuda in dig att se den med glasögonen att verkligen titta på den utifrån drivkrafter av att vara omtyckt och att det finns en litet korn av det hos oss alla.

Vi är ju bara människor.